Tuesday, February 12, 2013

For to år siden


Jeg har en stærk lyst til at skrive på dansk. Det er ikke fordi mit dansk er godt, det er ikke fordi jeg gerne vil  show off, men det er kun fordi jeg har lyst til.

Jeg kom til Danmark i to år siden som en Erasmus udvekslings studerende og jeg elskede Danmark så meget og besluttede mig til at være i Danmark (selvfølgelig kun hvis det var muligt.). Jeg var utrolig heldig. Jeg fik stipendium fra universitetet til at studere læreruddannelse.

Til at lære dansk har været den største udfordring til mig. Jeg kan næsten sige at jeg arbejder ganske hård til at lære og forbedre mit dansk men det gør ikke så godt alligevel. Dansk er nemmere til tysker fordi dansk og tysk sprog lignende hinanden ganske meget, så er det derfor. Sommetider jeg ønsker/drømmer at det ikke er så svært til at lære dansk. Det tager for meget energi af mig. Læsning faktisk er den nemmeste, jeg kan forstå meget mere end jeg taler. Jeg kan stadigvæk ikke klar mig selv på dansk som jeg ønsker. Det er meget irriterende.

Jeg ved det godt at jeg har brug for tålmodighed i denne læring proces men sommetider føler jeg mig ikke så godt og deprimeret. Jeg håber at n[r jeg er færdig med min læreuddannelse, kan jeg skrive email eller brev så godt som jeg skriver på engelsk eller kinesisk. Jeg krydser mine fingre.


2 comments:

  1. Der er en vilje er der en vej, kan du gøre det!

    ReplyDelete
  2. Tak for det.
    Du har det ret. Jeg har nemlig vilje og jeg håber at jeg finder en vej.

    ReplyDelete